V neděli 11. prosince 2022 vstoupí platnost nový jízdní řád 2022/2023. Nový jízdní řád bude ve znamení postupného návratu ke kratším cestovním časům na koridorech, kde byly dokončeny rozsáhlé investice.
Rekordně krátké jízdní doby budou zavedeny díky dokončeným přeložkám na 4. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. České dráhy ve spolupráci se svými zahraničními partnery nabídnou nové spojení z Prahy do Vídně přes Tábor a České Velenice a také z Prahy do Curychu přes Drážďany a Basilej. Více spojů zamíří také do Žiliny a rozšíří se přímé spojení Prahy a Krakova.
Rekordně rychle na jih Čech a nový spoj přes Tábor do Vídně
- Spoje EuroCity / InterCity zvládnou trasu Praha – České Budějovice za 1 hod. 40 minut a z Prahy do Tábora za 59 minut. Opačným směrem budou o 2 minuty pomalejší. Zkrátí se také cesta mezi Prahou a Dunajským koridorem do Lince ze současných 4 hod. 17 minut na 3 hod. 45 minut. V Linci jsou přestupní vazby na vlaky do Salcburku, Innsbrucku, Curychu, Villachu a do dalších míst jižní a západní Evropy.
- Na trati Praha – České Budějovice / České Velenice pojedou kratší dobu také rychlíky, které oproti vlakům EC / IC zastavují navíc v dalších 7 stanicích. Cestu mezi Prahou a jihočeskou metropolí zvládnou za 2 hod. 5 minuty, tedy o 16 minut rychleji než v současném jízdním řádu.
- Na 4. koridoru pojedou také dva páry nových rychlíků Silva Nortica, které zajistí spojení Prahy a Vídně přes jižní Čechy a rakouskou oblast Waldviertel. Pár vlaků Wien FJB (9:00) – Praha hl.n. (14:12 / 17:46) – Wien FJB (22:55) bude jezdit denně a druhý pár vlaků Praha hl.n. (7:46) – Wien FJB (12:55 / 15:00) – Praha hl.n. (20:12) bude jezdit v celé trase o víkendech. Po zbylé dny v týdnu pojede v úseku Praha – České Velenice – Praha.
Do Curychu severní cestou
- Se zahraničními partnery se ČD podílejí také na renesanci evropské noční dopravy. Ke spojům z Prahy do Budapešti, Košic a Humenného, do Krakova a Varšavy a do Curychu přes Rakousko přidávají druhý spoj v trase Praha – Curych. Ten pojede přes Drážďany a Lipsko a nabídne spojení na jihovýchod Německa a do švýcarské Basileje. V úseku Praha – Lipsko bude fungovat jako denní spoj a nabídne cestování do veletržní metropole.
- Vlak pojede na našem území v kategorii EuroCity pod názvem Canopus a z Prahy bude odjíždět v 18:25. Zastaví v Ústí nad Labem, Děčíně a dál bude pokračovat přes Drážďany, Lipsko, Karlsruhe, Freiburg a Basilej do Curychu (9:05). Opačným směrem bude odjíždět z Curychu v 19:59 a do Prahy přijede v 9:35. V trase Praha – Curych nabídne cestování v komfortních lůžkových vozech včetně oddílů Deluxe s vlastním sociálním zařízením a sprchou, lehátkový vůz a místa k sezení a přepravu jízdních kol.
Z Prahy na Moravu znovu rychleji
- Ukončení několika rozsáhlých výluk na koridoru z Prahy do České Třebové a dále do Brna v letošním a v příštím roce bude znamenat postupný návrat vlaků na 1. a 3. železničním koridoru ke svým původním trasám a k rychlejším cestovním časům.
- Slovácký expres a Svitava bude z Prahy odjíždět o 21 minut později a Valašský expres a vlaky EuroCity / InterCity Silesia nebo Cracovia pak o 13 minut později. O 9 minut později se posune odjezd vlaků SuperCity a InterCity Ostravan a Opavan, v Olomouci však budou tyto spoje již v podobných časech jako nyní. Cestovní doba z Prahy na Moravu se tak zkrátí zhruba o 10 až 20 minut, např. vlaky SuperCity Pendolino mají plánovanou dobu jízdy mezi Prahou a Ostravou-Svinovem 3 hod. 3 min. Slovácký expres má plánovanou dobu jízdy z Prahy do Olomouce 2 hod. 27 minut, tedy o 18 minut méně a rychlíky Svitava zvládnou cestu z Prahy do České Třebové o čtvrt hodiny rychleji.
- První denní rychlé spojení z Prahy do Olomouce a Ostravy bude nově vlakem SuperCity Pendolino Košičan s odjezdem z pražského hlavního nádraží v 6:00. a s příjezdem do Ostravy-Svinova v 9:08, což je zhruba o půl hodiny dříve než v letošním roce. To jistě ocení především lidé, kteří pojedou z Prahy nebo Pardubic na jednodenní cestu do Olomouce nebo Ostravy.
- V opačném směru z Moravy do Prahy se posouvají časy odjezdů a příjezdů řádově o jednotlivé minuty a krácení cestovních časů se pohybuje obvykle mezi 7 a 17 minutami, např. spoje SuperCity Pendolino pojedou oproti současnému jízdnímu řádu do Prahy o 4 minuty rychleji (3 hod. 13 min.), vlaky EuroCity / InterCity Ostravan, Silesia a Cracovia pojedou o 11 minut kratší dobu (3 hod. 23 min.) a Slovácký expres z Olomouce do Prahy cca 14 minut rychleji (2 hod. 34 min.). Vlaky Svitava z České Třebové do Prahy uspoří 14 minut (1 hod. 50 min.).
- Z důvodu absence jedné jednotky Pendolino a kvůli plánované instalaci ETCS do těchto vlaků dojde k úpravám v oběhu jednotek a tedy k úpravě provozu spojů SuperCity mezi Prahou a Ostravou.
Více spojů do Žiliny a snáze do Krakova
- Prodloužením vlaků IC 520 / 521 Valašský expres se zlepší nabídka spojení do / ze Žiliny přes Valašsko. Dosavadní vlak IC 521 Valašský expres Praha – Vsetín pojede z Prahy nově jako vlak EC 223 v 17:15 a ze Vsetína bude pokračovat do Horní Lidče, Púchova a Žiliny, kam přijede ve 22:29. V opačném směru odjede ze Žiliny v 5:23 hod. a přes Púchov, Horní Lideč a Vsetín pojede do Prahy, kam dorazí v 10:45.
- O další možnost se rozšíří současné přímé spojení Prahy a Krakova zavedením přímých vozů, které pojedou z Prahy na spoji EC 113 Silesia s odjezdem z Prahy hl.n. v 6:15, které budou z Bohumína pokračovat na vlaku 213 Galicja (dosud vlak 301) s příjezdem do Krakova ve 13:16. V opačném směru bude tento spoj odjíždět ve 14:42 (vlak 212 Galicja) a do Prahy přijedou přímé vozy na vlaku EC 112 Silesia ve 21:45.
Z Prahy do Brna znovu po koridoru od léta 2023
- Významná změna v jízdních řádech pak přijde 1. července 2023, kdy budou přesměrovány vlaky railjet Vindobona a EuroCity Metropolitan / Hungaria z Vysočiny na koridor přes Pardubice. Vlaky railjet Vindobona pak budou pravidelně zastavovat mezi Prahou a Brnem pouze ve stanicích Pardubice hl.n. a Česká Třebová, spoje EuroCity Metropolitan / Hungaria pak ve stanicích Kolín a Pardubice hl.n. Cestovní čas z Brna do Prahy se oproti první polovině roku 2023 zkrátí o 24 až 26 minut na 2 hod. 33 min., v opačném směru o 21 minut na 2 hod. 35 min.
- Rychlíky linky R19 Svitava se vrátí na svou celou obvyklou trasu Praha – Brno po ukončení výluk na koridoru u Blanska už s novým jízdním řádem od 11. prosince 2022. Trasu Brno hl.n. – Praha hl.n. zvládnou rychlíky s 12 zastávkami za 3 hod. 9 minut, opačným směrem pojedou 2 hod. 59 min.
EuroCity a rychlík z Ostravy do Žiliny každé dvě hodiny
- K pravidelnějšímu rozložení tras dálkových vlaků dochází na trati z Ostravy přes Český Těšín a Návsí (Nawsie) do Čadce a Žiliny. Z Ostravy-Svinova budou odjíždět od 5 ráno do 21 hodin večer v intervalu dvě hodiny. Odjezdy z ostravského Svinova jsou plánované v liché hodiny mezi 40. a 50. minutou. Provoz zde zajistí spoje Kysučan (dosud označené jako Fatra) Ostrava – Žilina a zpět a Ostravan Praha – Žilina / Návsí (Nawsie) a zpět. V opačném směru budou vlaky Kysučan a Ostravan odjíždět ze Žiliny každé dvě hodiny od 6:34 do 20:34, první ranní spoj v tomto směru pak pojede v 5:03 z Návsí (Nawsie).
- Z důvodu změn na Slovensku budou všechny současné vlaky Fatra zkráceny z / do Žiliny a přejmenovány na spoje Kysučan. Pro další cestu do Banské Bystrice nebo Zvolena bude nutný přestup v Žilině. Z důvodu rekonstrukce železniční stanice Žilina během roku 2023 však bude nutné počítat s dostatečnou dobou na přestup.
Změny v regionální dopravě jsou popsané v tiskových zprávách pro jednotlivé kraje. K dispozici jsou v Tiskovém centru ČD.
Více vlaků s Wi-Fi, přepravou jízdních kol a bez bariér
České dráhy v novém jízdním řádu 2023 podstatně rozšíří nabídku služeb ve svých vlacích. Nejvíce přibude vlaků s Wi-Fi, nabídkou přepravy jízdních kol, bez bariér nebo s možností napájet cestoví elektroniku. Národní dopravce má v jízdním řádu zavedeno celkem 9 197 různých vlaků. Denně pak vypraví v průměru 6 736 spojů. Spoje Českých drah najedou během roku zhruba 118 milionů kilometrů. Za rok vypraví České dráhy skoro 2,5 milionů vlaků, které během jízdního řádu ujedou zhruba 118 milionů kilometrů. To je denně v průměru 324 000 kilometrů. Přibližně dvě třetiny z tohoto výkonu připadá na regionální spoje (osobní a spěšné vlaky) a třetina na dálkové vlaky. Celkový rozsah dopravy zajišťovaný Českými drahami bude v roce 2023 velmi podobný jako v končícím roce.
- ČD se zaměřují hlavně na rozvoj služeb spojených s digitálními technologiemi a mobilitou. Mezi priority patří nabídka Wi-Fi ve vlacích. Počet spojů označených v jízdních řádech značkou Wi-Fi stoupne zhruba o 900 na téměř 3 200 vlaků. Z toho je více než 500 spojů dálkové dopravy. Dálkové vlaky tak jsou pokryté z více než 90 %.
- S využitím cestovní elektroniky, jako jsou mobilní telefony, smartphony, tablety nebo notebooky, souvisí i možnost jejich napájení během jízdy. Symbol elektrické zásuvky ponese v jízdním řádu 2023 téměř 2 300 spojů. Je to zhruba o 800 vlaků víc než letos.
- ČD systematicky postupují také v odstraňování bariér a zvyšování mobility občanů. S tím souvisí vedle možnosti dobíjet baterie elektrokol a především invalidních vozíků v nejmodernějších vlacích především jejich bezbariérovost. Od nového jízdního řádu bude bezbariérových už u 6 201 spojů, což je zhruba o 800 vlaků více než letos.
- K ekologické mobilitě přispívá i možnost přepravit jízdní kola. Vlaků s některým ze symbolů kola a s jeho snadnou přepravou bude v novém jízdním řádu více než 7 500, tedy zhruba o 700 víc než nyní.
- Uvedené počty spojů se vztahují k celkovému počtu vlaků, které má národní dopravce v jízdním řádu 2023 zavedené.