Motorové rychlíky ve znamení rychlosti a pohodlí

Prakticky souběžně se startem prvních Modrých šípů si na jaře roku 1934 Ministerstvo železnic u koncernu Tatra objednalo dva kusy reprezentativních rychlíkových motorových vozů plánovaných pro hlavní tepnu, páteřní trať Praha – Brno – Bratislava.

Tovární snímek Slovenské strely, vyrobené v kopřivnické Tatře, foto: sbírka Roman Jeschke a Jaroslav Wagner

Zrodila se tak legenda pojmenovaná Slovenská strela, označená jako řada M 290.0. Pravidelný provoz motoráků s hybridním pohonem začal 13. Července 1936. U jeho zrodu stál šéfkonstruktér Hans Ledwinka či Josef Sousedík, tvůrce elektromechanického přenosu výkonu ze spalovacích motorů na hnací soukolí vozu. Vůz M 290.002 sloužil jako jakási záloha pro vládní potřeby do přelomu padesátých a šedesátých let.

Dalším významným vozidlem tohoto období byl Stříbrný šíp, který vedle Slovenské strely patřil k vrcholům předválečné konstrukční školy. Stroj řady M 260.001 z ČKD Praha byl napěchován moderními technologiemi a luxusně vybaven. Vůz vykonal technicko-bezpečnostní zkoušku 17. února 1939 a téhož dne byl přidělen ČSD. Po válce však nenašel ve víru politických změn uplatnění a byl zrušen. Před pár měsíci byl u ČD znovuzprovozněn a bude sloužit jak pro firemní akce, tak pro ČD nostalgii.


Dobová reklama propagující Slovenskou strelu, foto: sbírka Roman Jeschke a Jaroslav WagnerStříbrný šíp M 260.001 na starém nádraží v Praze-Libni v roce 1939, foto: sbírka Roman Jeschke a Jaroslav Wagner

Partneři projektu

Správa železniční dopravní cesty Národní technické muzeum Železničná spoločnosť Slovensko Czech Tourism Československá obec legionářská Železnice Slovenskej republiky