Ne vždy jde všechno podle plánu. Při zpoždění vlaku 60 a více minut nebo při neplnění vybraných standardů od nás dostanete jako omluvu finanční odškodnění.
Co je odškodnění?
Došlo ke zpoždění či zrušení vašeho vlaku nebo nejste spokojeni s garantovanou kvalitou přepravy? Ve smyslu Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě, Všeobecných přepravních podmínek (GCC-CIV/PRR) a Smluvních přepravních podmínek společnosti České dráhy pro veřejnou drážní osobní dopravu (SPPO) odškodňují České dráhy v mezinárodní i vnitrostátní přepravě při zpoždění vlaku 60 a více minut, resp. 120 a více minut a při nesplnění vybraných standardů přepravy.
1. Vyplňte tento formulář a přiložte originály všech předmětných dokladů. Jestliže jste držiteli jízdních dokladů, které nevydaly ČD, obraťte se prosím na toho dopravce, který tento jízdní doklad vydal (seznam kontaktů na zahraniční dopravce).
2. Nemáte-li rezervaci, požádejte průvodčího o vystavení potvrzení o zpoždění nebo si dejte zpoždění potvrdit u pokladní přepážky ČD přímo na tomto formuláři.
3. Odevzdejte vyplněný formulář žádosti neprodleně, nejpozději však tři měsíce po skončení platnosti jízdního dokladu. Žádost s originály jízdních dokladů a rezervací nebo potvrzením o zpoždění s dalšími nezbytnými dokumenty odevzdejte u pokladní přepážky ČD nebo přímo zašlete na adresu: ČD, a.s. – Odúčtovna přepravních tržeb, Oddělení podílování, odúčtování a urovnání vztahů, Vídeňská 15, 772 11 Olomouc.
U jízdních dokladů eTiket lze žádost uplatnit elektronicky prostřednictvím Kontaktního formuláře na www.cd.cz v sekci "odškodnění" (https://www.cd.cz/kontaktni-formular. Při uplatnění u pokladní přepážky musí být k Žádosti přiložen eTiket vytištěný ze souboru PDF na bílý papír velikosti A4 (v původní nezměněné velikosti).
Po přezkoumání nároku na odškodnění, a v případě jeho uznání (převzetí žádosti automaticky neznamená přiznání nároku), vám dopravce vystaví dobropis, který můžete využít u stejného dopravce nebo vám dopravce kompenzuje náklady spojené s použitím náhradního dopravního prostředku nebo ubytování.
Na Vaši žádost Vám bude namísto dobropisu odškodnění vyplaceno bankovním převodem. Vaše žádost bude vyřízena do 1 měsíce ode dne podání, v odůvodněných případech může být lhůta na vyřízení prodloužena až na 3 měsíce.
Dobropis je forma finančního odškodnění cestujícího za zpoždění, zmeškání přípoje, odřeknutí spoje apod. a je zaslán cestujícímu na jeho emailovou adresu formou alfanumerického kódu nebo poštou na jeho adresu. Dobropis má platnost 1 rok od jeho vystavení a lze jej uplatnit při nákupu jízdních a rezervačních dokladů na pokladně či e-shopu ČD.
Ve vnitrostátní přepravě máte nárok na jednorázové odškodnění ve výši 30 Kč formou dobropisu, který na počkání a vyžádání vystaví přímo ve vlaku průvodčí daného vlaku. Na odškodnění máte nárok, pokud nebyly ve vlaku ČD kategorie rychlík, expres, InterCity, EuroCity, SuperCity, railjet, EuroNight a nightjet dodrženy tyto standardy nebo komfort přepravy:
Odškodnění za neplnění vybraných standardů lze při jedné platbě uplatnit maximálně pět.
Doklad vystavený jako odškodnění za neplnění vybraných standardů lze rovněž použít v jídelním nebo bistro voze, kde je služba zajišťována společností JLV, a.s., a to pouze ve vlaku, ve kterém byl vystaven k:
• vyzvednutí kávy nebo čaje nebo perlivé / neperlivé vody (bez doplatku),
• k částečné úhradě ceny jiného zboží z nabídky JLV (s doplatkem).
V mezinárodní přepravě máte nárok na odškodnění formou dobropisu ve výši 25 % z ceny jízdného a rezervace, pokud ve voze na sezení, v lůžkovém nebo lehátkovém voze nebyla dodržena teplotní pohoda vlivem nefunkční klimatizace, topení či větrání a cestujícímu nebylo nabídnuto odpovídající místo v oddíle s funkčním zařízením; postup při uplatněný práva je stejný jako v případě zpoždění vlaku.
Drážní úřad (www.ducr.cz/cs), jako orgán státní správy, dohlíží nad plněním povinností týkajících se dodržování práv cestujících v železniční přepravě podle přímo použitelného předpisu Evropského společenství a vyřizování stížností na porušování těchto povinností.