Druhy vlaků v zahraničí


 

Vlaky společnosti DB (ve vnitrostátní přepravě)

  • S-Bahn (S) – regionální vlaky zařazené do systému městské hromadné dopravy větších měst (např. Drážďany, Berlín, Hamburk, Mnichov), složeny jak z vozů připomínajících spíše metro (např. Berlín), tak z běžných železničních souprav (např. Drážďany), zpravidla zastavující ve všech stanicích a zastávkách, bez příplatku, možnost využití jízdenek integrované dopravy příslušného města, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy; přibližně odpovídají systému „Esko“ Českých drah
  • Regionalbahn (RB) – základní prvek regionální dopravy, sloužící jak pro spojení mezi menšími sídly v daných oblastech, tak pro spojení menších obcí s významnějšími stanicemi, kde je možný přestup na vlaky vyšších kategorií; zastavující ve všech stanicích a zastávkách, bez příplatku, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy; přibližně odpovídají kategorii „osobní vlak“ (Os) Českých drah
  • Regional-Express (RE) – vlaky zajišťující vazbu větších regionálních center navzájem a jejich napojení na vlaky vyšších kategorií, projíždějící některé stanice či zastávky, bez příplatku, vozy 2. třídy, ve většině vlaků této kategorie i oddíly 1. třídy; přibližně odpovídají kategorii „spěšný vlak“ (Sp) Českých drah
  • Interregio-Express (IRE) – vlaky zajišťující vzájemná spojení větších měst, sloužící zejména jako vazba mezi regionální a dálkovou dopravou, zastavující pouze ve významnějších stanicích a zastávkách, bez příplatku, oddíly 1. a 2. třídy; přibližně odpovídají kategorii „rychlík“ (R) Českých drah
  • Schnellzug / D-Zug (D) – denní a noční dálkové vlaky zejména do zemí střední a východní Evropy, narozdíl od vlaků IC, EC a EN bez garantované kvality služeb, zastavující pouze ve významných stanicích, složeny z vozů 2. třídy, případně lehátkových a lůžkových vozů, jízdné podle tarifu dálkové dopravy, bez příplatku (pro lůžkové a lehátkové vozy je třeba zakoupit lůžkový nebo lehátkový příplatek), možnost rezervace míst; přibližně odpovídají kategorii „rychlík“ (R) Českých drah
  • Intercity (IC) – vlaky vyšší kvality, zajišťující v pravidelných intervalech spojení nejvýznamnějších německých měst, podléhající pevně daným standardům kvality, oddíly 1. a 2. třídy, elektrické zásuvky v 1. třídě, jídelní vůz nebo bistrovůz, jízdné podle tarifu dálkové dopravy, možnost rezervace míst
  • Eurocity (EC) – vlaky vyšší kvality, zajišťující v pravidelných intervalech spojení nejvýznamnějších evropských měst, podléhající pevně daným standardům kvality, oddíly 1. a 2. třídy, elektrické zásuvky, jídelní vůz nebo bistrovůz, jízdné podle tarifu dálkové dopravy, možnost rezervace míst
  • Intercity-Express (ICE) – komfortní rychlovlaky spojující v hodinovém taktu nejvýznamnější německá a další západoevropská města ve Švýcarsku, Rakousku, Belgii, Nizozemsku, Francii a Dánsku, podléhající pevně daným standardům kvality, oddíly 1. a 2. třídy, elektrické zásuvky, jídelní vůz nebo bistrovůz, jízdné je vyšší než ve vlacích ostatních kategorií – zpravidla závislé na konkrétním spojení (nemusí se pevně řídit kilometrickou vzdáleností), možnost rezervace míst, pouze ve vlacích ICE-Sprinter rezervace povinná. V oddílech 1. vozové třídy nadstandardní služby
  • City Night Line (CNL) – noční vlaky spojující významná města západní a střední Evropy, složené zpravidla z lehátkových a lůžkových vozů, z vozů k sezení nebo z vozů se sedačkami pro spaní (tzv. „sleeperette“), lůžkový nebo lehátkový příplatek, příp. jednotná „globální“ cena, rezervace míst; ve vozech k sezení pouze 2. třída
  • EuroNight (EN) – noční vlaky vyšší kvality pro cestování na dlouhé vzdálenosti, složené z lehátkových a lůžkových vozů, z vozů k sezení nebo z vozů se sedačkami pro spaní (tzv. „sleeperette), lůžkový nebo lehátkový příplatek, příp. jednotná „globální“ cena, možnost nákupu občerstvení u průvodců lůžkových a lehátkových vozů, možnost rezervace míst nebo povinná rezervace, ve vozech k sezení zpravidla pouze 2. třída

Více informací o cestování vlaky Deutsche Bahn získáte na www.bahn.de.

Vlaky vybraných soukromých dopravců

  • ALEX (ALX) – dálkové vlaky skupiny Länderbahn jezdící především v Bavorsku, v jízdním řádu 2013/2014 např. na trase Praha – Schwandorf – Mnichov, vozy 1. a 2. třídy, jízdné na německém území podle tarifu Vogtlandbahn a ALEX, jízdenky lze zakoupit v zákaznických centrech nebo ve vlaku, více informací
  • Oberpfalzbahn - regionální vlaky skupiny Länderbahn v bavorském příhraničí, platí tarif regionálního integrovaného dopravního systému a Deutsche Bahn
  • Trilex (TLX) – regionální vlaky skupiny Länderbahn jezdící na pomezí Česka, Německa a Polska na trase Liberec – Zittau – Varnsdorf – Rybniště/Seifhennersdorf; pouze vozy 2. třídy, platí tarif společnosti Vogtlandbahn a integrovaného dopravního systému IDOL, více informací
  • Vogtlandbahn (VBG) – regionální vlaky skupiny Länderbahn, jezdící zejména v oblastech Saska a Bavorska, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy, na německém území platí tarif pro vlaky Vogtlandbahn, jízdenky lze zakoupit v zákaznických centrech nebo ve vlaku; více informací
  • Waldbahn (WBA)  - regionální vlaky skupiny Länderbahn v bavorském příhraničí, zejména v oblasti mezi Železnou Rudou a Plattlingem

Všechny uvedené informace jsou pouze orientačního charakteru. Přesné znění přepravních podmínek naleznete v oficiálních materiálech příslušných dopravců!

Vlaky společnosti ÖBB (ve vnitrostátní přepravě)

  • S-Bahn (S) – regionální vlaky zařazené do systému městské hromadné dopravy větších měst (např. Vídeň, Salcburk, Innsbruck), složeny především z elektrických nebo motorových jednotek; zpravidla zastavující ve všech stanicích a zastávkách, bez příplatku, možnost využití jízdenek integrované dopravy příslušného města, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy; přibližně odpovídají systému „Esko“ Českých drah
  • Regionalzug (R) – základní prvek regionální dopravy, sloužící jak pro spojení mezi menšími sídly v daných oblastech, tak pro spojení menších obcí s významnějšími stanicemi, kde je možný přestup na vlaky vyšších kategorií; zpravidla zastavují ve všech stanicích a zastávkách, bez příplatku, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy; přibližně odpovídají kategorii „osobní vlak“ (Os) Českých drah
  • RegionalExpress (REX) – vlaky zajišťující vazbu větších regionálních center navzájem a jejich napojení na vlaky vyšších kategorií ve významných stanicích, projíždějící některé stanice či zastávky, bez příplatku, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy; přibližně odpovídají kategorii „spěšný vlak“ (Sp) Českých drah
  • Schnellzug, D-Zug (D) – denní a noční dálkové vlaky zejména do zemí střední a východní Evropy, narozdíl od vlaků IC, EC a EN bez garantované kvality služeb, zastavující pouze ve významných stanicích, složeny z vozů 2. třídy, případně lehátkových a lůžkových vozů, bez příplatku (pro lůžkové a lehátkové vozy je třeba zakoupit lůžkový nebo lehátkový příplatek), možnost rezervace míst; přibližně odpovídají kategorii „rychlík“ (R) Českých drah
  • InterCity (IC) – vlaky vyšší kvality pro vnitrostátní dálkovou dopravu, spojující důležitá rakouská města a turistická centra, zastavující pouze v nejvýznamnějších stanicích, bez příplatku, oddíly 1. a 2. třídy, jídelní vůz nebo bistrovůz, možnost rezervace míst
  • EuroCity (EC) - mezinárodní vlaky vyšší kvality, zajišťující spojení důležitých evropských měst, zastavující pouze v nejvýznamnějších stanicích, zpravidla moderní klimatizované vozy, vysoké cestovní rychlosti; bez příplatku, oddíly 1. a 2. třídy, jídelní vůz, možnost rezervace míst
  • ÖBB-Intercity / ÖBB-Eurocity (OIC/OEC) – vlaky vyšší kvality s garantovanou kvalitou ÖBB, klimatizované vozy, zajišťující v pravidelných intervalech spojení nejvýznamnějších rakouských měst, podléhající pevně daným standardům, bez příplatku, oddíly 1. a 2. třídy (včetně 1. třídy kategorie Business se čtyřmi místy v oddíle), elektrické zásuvky, vybaveny jídelním vozem (pouze OEC), oddílem pro cestující na vozíku a oddílem pouze pro ženy, možnost rezervace míst
  • Intercity-Express (ICE) – komfortní rychlovlaky spojující nejvýznamnější rakouská a další západoevropská (zejména německá) města, podléhající pevně daným standardům kvality, oddíly 1. a 2. třídy, na území Rakouska bez příplatku, jídelní vůz, možnost rezervace míst
  • ÖBB railjet (RJ) – nový koncept dálkových vlaků nejvyšší kvality, spojují nejvýznamnější města Rakouska (Vídeň, Linec, Salcburk, Innsbruck) a sousední regiony v Německu, Maďarsku a Švýcarsku; rozdělení tříd na Economy Class, First Class a Business; jízdné v první dvou třídách stejné jako v ostatních vlacích ÖBB, použití Premium Class podmíněno zakoupením příplatku, ve vlaku řazen bistrovůz
  • EuroNight (EN) – noční vlaky vyšší kvality pro cestování na dlouhé vzdálenosti, složené z lehátkových a lůžkových vozů, z vozů k sezení nebo z vozů se sedačkami pro spaní (tzv. „sleeperette“), lůžkový nebo lehátkový příplatek, příp. jednotná „globální“ cena, možnost nákupu občerstvení u průvodců lůžkových a lehátkových vozů, možnost rezervace míst

Vlaky vybraných soukromých dopravců

  • Westbahn (WB) – dálkové vlaky společnosti Westbahn, spojující Vídeň, Linec a Salzburg. Ve vlacích platí tarif společnosti Westbahn. Možnost rezervace míst. Více informací ... 

Dále v Rakousku působí několik menších soukromých dopravců, jejichž vlaky jsou vedeny ve vlastních kategoriích a zpravidla obsluhují pouze určité oblasti. Bližší údaje o jejich spojích naleznete na internetových stránkách konkrétních dopravců. Více informací o cestování vlakem v Rakousku získáte na www.oebb.at.

Všechny uvedené informace jsou pouze orientačního charakteru. Přesné znění přepravních podmínek naleznete v oficiálních materiálech příslušných dopravců!

Vlaky společnosti Przewozy Regionalne (PR)

  • REGIO (R) – základní prvek regionální dopravy (PR), sloužící jak pro spojení mezi menšími sídly v daných oblastech, tak pro spojení menších obcí s významnějšími stanicemi, kde je možný přestup na vlaky vyšších kategorií; zpravidla zastavující ve všech stanicích a zastávkách, vozy 2. třídy, bez příplatku, jízdné podle tarifu PR pro spoje REGIO; přibližně odpovídají kategorii „osobní vlak“ (Os) Českých drah
  • interREGIO (IR) – vlaky zajišťující vazbu větších regionálních center navzájem a jejich napojení na vlaky vyšších kategorií, zastavující pouze ve významnějších stanicích a zastávkách, bez příplatku, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy; jízdné podle tarifu PR pro spoje interREGIO; přibližně odpovídají kategorii „spěšný vlak“ (Sp) Českých drah
  • REGIOekspres (Re) – meziregionální vlaky společnosti Przewozy Regionalne, zajišťující spojení větších měst, zastavující pouze ve významnějších stanicích a zastávkách, bez příplatku, zpravidla vozy 1. i 2 třídy, jízdné podle tarifu PR pro spoje REGIOekspres; přibližně odpovídají kategorii „rychlík“ (R) Českých drah

Více informací o cestování vlaky společnosti Przewozy Regionalne získáte na www.przewozyregionalne.pl .

Vlaky společnost PKP Intercity (ve vnitrostátní přepravě)

  • Międzynarodowe pospieszne (MP/D) – denní a noční mezinárodní dálkové vlaky, narozdíl od vlaků IC, EC a EN bez garantované kvality služeb, zastavující pouze ve významných stanicích, vozy 2. třídy, případně lehátkové a lůžkové vozy, jízdné dle „rychlíkového tarifu“ PKP IC, bez příplatku (pro lůžkové a lehátkové vozy je třeba zakoupit lůžkový nebo lehátkový příplatek), možnost rezervace míst; přibližně odpovídají kategorii „rychlík“ (R) Českých drah
  • Twoje Linie Kolejowe (TLK) – celostátní síť zrychlených vlaků společnosti PKP Intercity, spojující významná polská města a turistické cíle, zastavující pouze ve významných stanicích, bez příplatku, jízdné dle „rychlíkového“ tarifu PKP IC, vozy 1. a 2. třídy, rezervace místa je součástí jízdenky; přibližně odpovídají kategorii „rychlík“ (R) Českých drah
  • Expres InterCity (EIC) – vlaky vnitrostátní dálkové dopravy, vzniklé propojením kategorií Ekspress a InterCity, doplňující síť spojů EC, klimatizované vozy 1. a 2. třídy, restaurační vůz nebo bistrovůz, ve vybraných spojích i čtyřmístné „manažerské“ oddíly, jízdné dle „expresového“ tarifu PKP IC, povinná rezervace míst
  • Expres InterCity Premium (EIP) – síť rychlovlaků, spojující Varšavu s městy Gdynia, Gdańsk, Kraków, Wrocław a Katowice, jednotky typu pendolino, klimatizované vozy 1. a 2. třídy, bistrovůz, jízdné dle „expresového“ tarifu PKP IC, příplatek ve výši 43 PLN, povinná rezervace míst (místenka je součástí polské vnitrostátní jízdenky, k mezinárodní jízdence musí být dokoupena)
  • EuroCity (EC) – mezinárodní vlaky vyšší kvality, zajišťující spojení významných evropských měst, zastavující pouze v nejvýznamnějších stanicích, zpravidla moderní klimatizované vozy, vysoké cestovní rychlosti; oddíly 1. a 2. třídy, jídelní vůz, jízdné dle „expresového“ tarifu PKP IC, povinná rezervace míst
  • EuroNight (EN) – noční vlaky vyšší kvality pro cestování na dlouhé vzdálenosti, složené z lehátkových a lůžkových vozů, z vozů k sezení nebo z vozů se sedačkami pro spaní (tzv. „sleeperette“), lůžkový nebo lehátkový příplatek, příp. jednotná „globální“ cena, možnost nákupu občerstvení u průvodců lůžkových a lehátkových vozů, možnost rezervace míst

Upozornění: Všechny vlaky společnosti PKP Intercity jsou povinně místenkové - místenka je součástí polské vnitrostátní jízdenky, k mezinárodní jízdence musí být dokoupena.

Více informací o cestování vlaky PKP Intercity získáte na www.intercity.pl .

Vlaky dalších vybraných dopravců

  • Arriva RP – regionální vlaky společnosti Arriva jezdící v severním Polsku v Pomořanském a Kujavsko-Pomořanském vojvodství, ve vlacích platí jízdné společnosti Arriva, jízdenky lze zakoupit v pokladnách společnosti Arriva nebo ve vybraných pokladnách dopravce Przewozy Regionalne, více informací na www.arriva.pl
  • Koleje Dolnośląskie (KD) – společnost působící v Dolnoslezském vojvodství na jihozápadě Polska, provozující regionální vlaky na několika regionálních i celostátních tratích, pouze vozy 2. třídy, platí tarif společnosti Koleje Dolnośląskie a vybrané jízdenky společnosti Przewozy Regionalne, jízdenky lze bez přirážky zakoupit ve vlaku, více informací
  • Koleje Mazowieckie (KM) – regionální vlaky provozované v okolí Varšavy, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy, jízdné podle tarifu KM, dále akceptována část jízdenek varšavské městské hromadné dopravy a společností PKP Intercity a Przewozy Regionalne, více informací
  • Koleje Śląskie (KS) – společnost působící ve Slezském vojvodství na jihu Polska, provozující regionální vlaky na několika regionálních i celostátních tratích, platí tarif společnosti Koleje Śląskie, více informací
  • Szybka Kolej Miejska (SKM) – regionální vlaky zařazené do systému městské a příměstské hromadné dopravy větších měst nebo aglomerací (např. trojměstí Gdaňsk – Sopoty – Gdynia, Varšava, Horní Slezsko), složeny především z elektrických jednotek; zpravidla zastavující ve všech stanicích a zastávkách, bez příplatku, možnost využití jízdenek integrované dopravy příslušného města, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy; přibližně odpovídají systému „Esko“ Českých drah

Všechny uvedené informace jsou pouze orientačního charakteru. Přesné znění přepravních podmínek naleznete v oficiálních materiálech příslušných dopravců!

Vlaky společnosti ZSSK (ve vnitrostátní přepravě)

  • Osobný vlak (Os) – vlaky pro cestování na krátké vzdálenosti zastavující zpravidla ve všech stanicích a zastávkách, zajišťující přepravu v rámci regionu i jeho napojení na vlaky vyšších kategorií, bez příplatku, vozy 2. třídy
  • Zrýchlený vlak (Zr) – rychlé spojení v rámci regionů především na vedlejších tratích, napojení regionů na vlaky vyšších kategorií, nezastavují v méně významných stanicích a zastávkách, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy, bez příplatku; přibližně odpovídají kategorii „spěšný vlak“ (Sp) Českých drah
  • Regional expres (REX) – mezistátní nebo vnitrostátní zrychlený vlak, zajišťující především spojení příhraničních regionů sousedních států, bez příplatku, vozy 2. třídy, ve vybraných vlacích i oddíly 1. třídy
  • Rýchlik (R) – základní prvek dálkové dopravy, zabezpečující spojení všech větších slovenských měst, zastavující pouze ve významných stanicích, bez příplatku, oddíly 1. a 2. třídy; některé rychlíky mohou být vedeny jako noční spoje, možnost rezervace míst
  • Expres (Ex) – vlaky vnitrostátní nebo mezinárodní dálkové dopravy, doplňující síť spojů IC a EC, kratší cestovní doby a modernější vozy než rychlík, bez příplatku, oddíly 1. a 2. třídy, možnost rezervace míst
  • InterCity (IC) – vlaky vyšší kvality určené pro vnitrostátní dálkovou dopravu, spojující nejvýznamnější slovenská města a turistická centra, s příplatkem, oddíly 1. a 2. třídy, zpravidla jídelní vůz, jízdné je v prodeji v pěti cenových kategoriích a vždy obsahuje i rezervaci místa
  • EuroCity (EC) – mezinárodní vlaky vyšší kvality, zajišťující spojení významných evropských měst, moderní klimatizované vozy, vysoké cestovní rychlosti; s příplatkem, oddíly 1. a 2. třídy, jídelní vůz, možnost rezervace míst
  • EuroNight (EN) – noční vlaky vyšší kvality pro cestování na dlouhé vzdálenosti, složené z lehátkových a lůžkových vozů, z vozů k sezení nebo z vozů se sedačkami pro spaní (tzv. „sleeperette“), s příplatkem, případně lůžkovým nebo lehátkovým příplatkem, nebo jednotná „globální“ cena, možnost nákupu občerstvení u průvodců lůžkových a lehátkových vozů, možnost rezervace míst

Více informací o cestování vlakem na Slovensku získáte na www.zssk.sk.

Všechny uvedené informace jsou pouze orientačního charakteru. Přesné znění přepravních podmínek naleznete v oficiálních materiálech příslušných dopravců!